Kiedy Mark Zuckerberg zakładał portal The Facebook z pewnością nie przeszło mu przez myśl, że z serwisu społecznościowego będą korzystać miliony ludzi na całym świecie.

Dziś bez tzw. społecznościówek trudno wyobrazić sobie kontakty międzyludzkie. Liczba użytkowników rośnie z roku na rok – tylko w Polsce pomiędzy kwietniem 2019 roku a styczniem 2020 roku liczba ta wzrosła o 1,4 mln (dane ze stycznia 2020).

Choć każdy z serwisów ma swoje wady i zalety każdego roku prowadzone są badania i raporty o liczbie zarejestrowanych użytkowników, przedziale wiekowym, preferencjach, zachodzących zjawiskach socjologicznych (np. w bieżącym roku w USA zaobserwowano odpływ młodych ludzi z Facebooka).

Wg. różnych rankingów najbardziej popularną platformą, nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, jest Facebook. Spisuje się on nie tylko do celów komunikacyjnych, ale i marketingowych. Z tego powodu powstaje coraz więcej miejsc oferujących usługi takie jak zarządzanie Facebookiem dla firm. Łódź to jedno z miast, gdzie reklamodawcy z łatwością znajdą doradców. Z tego powodu serwis obwołano „królem świata mediów społecznościowych 2020 roku”. Dane dla Facebook’a w Polsce:

  • 16 mln zarejestrowanych użytkowników,
  • przeciętna aktywność to 3 komentarze, 11 polubień postów i jedno udostępnienie miesiącu,
  • większość użytkowników platformy korzysta z urządzeń mobilnych,
  • zamieszczane reklamy wzbudzają większe zainteresowanie i reakcję kobiet.

Na drugim miejscu najpopularniejszych social mediów znalazł się Instagram.

  • przeciętny użytkownik spędza tu 53 minuty dziennie,
  • 71% wszystkich użytkowników stanowią młodzi ludzie,
  • platforma jest otwarta na marki, i w związku z tym oferuje bardzo dobre funkcjonalności postów sponsorowanych i łatwy kontakt z influencerami,
  •  58,3% odbiorców reklam zamieszczanych na Instagramie stanowią kobiety.

Trzecie miejsce przyznano, co może być dla niektórych sporym zaskoczeniem, Twitterowi.

  • 79% użytkowników korzysta z platformy, by śledzić nowości, trendy, nowe zjawiska,
  • 63% użytkowników to ludzie pomiędzy 35 a 65 rokiem życia,
  • odbiorcami reklam są przede wszystkim mężczyźni, którzy stanowią 65,7% użytkowników.

Czwarte miejsce należy do TikToka. Chińska platforma szybko zdobyła popularność wśród młodych użytkowników oraz marek. I nie przeszkodziły jej w tym rosnące napięcia polityczne pomiędzy Chinami a Stanami Zjednoczonymi. Aplikacja otwierana jest przez przeciętnego użytkownika 8 razy dziennie.

Warto w tym miejscu wspomnieć też o Linkedin – profesjonalny serwis z treściami reklamowymi jest jednym z najlepszych narzędzi, umożliwiających kontakt ze światem biznesu. Liczba użytkowników wciąż wzrasta, a portal aktywnie pracuje nad rozwojem i ulepszeniem swoich usług marketingowych.