Uszczelki bardzo często używane są w branży motoryzacyjnej. Za ich pomocą można uzyskać właściwe parametry uszczelnienia różnego rodzaju układów oraz komponentów. W tym celu używa się gum SBR oraz NBR. Jakie są ich główne właściwości?

Dobór odpowiednich materiałów na uszczelnienia w samochodach oraz w innego rodzaju pojazdach pozwala na uzyskanie bezawaryjnej pracy silnika, a także innych układów i komponentów.

Aktualnie do wykonania takich właśnie uszczelnień najczęściej używane są dwa rodzaje gum, a mianowicie są to gumy SBR oraz NBR. Czym dokładnie różnią się one pomiędzy sobą i jakie posiadają zastosowanie w motoryzacji?

Guma SBR, czyli kauczuk butadienowo-styrenowy

Tworzywo sztuczne SBR jest jednym z najczęściej stosowanych w branży uszczelnień. To inaczej kauczuk butadienowo-styrenowy. Materiał ten wyróżnia się przede wszystkim bardzo wysoką odpornością na nacisk, przetarcia, a także inne naruszenia jego struktury. Także jest wysoce odporny na wilgoć, kwasy, zasady, alkohole.

W samochodach kauczuk butadienowo-styrenowy, czyli SBR używany jest przede wszystkim do uszczelniania układu hamulcowego, a także układu chłodzenia silnika. Takie uszczelki zapewniają wówczas właściwą ochronę przed przeciekami, a także dodatkowo mają właściwości amortyzujące.

Guma NBR, czyli kauczuk butadienowo-akrylonitrylowy

Drugim popularnym typem tworzyw sztucznych używanych w branży motoryzacyjnej jest guma NBR, czyli kauczuk butadienowo-akrylonitrylowy.

W tym przypadku mamy do czynienia z rodzajem tworzywa, które przede wszystkim cechuje się właściwościami olejoodpornymi. Warto pamiętać o tym, że nie każda guma posiada takie właśnie właściwości – niektóre jej typy, w tym wspomniana powyżej gum SBR, są wrażliwe na oleje, smary.

Kauczuk butadienowo-akrylonitrylowy służy przede wszystkim do produkcji węży technicznych do paliwa oraz olejów oraz do uszczelek stykających się ze smarami oraz olejami produkowanymi ropy naftowej. Tego typu guma jest także odporna na działanie znacznych sił, w tym także na wysokie ciśnienie.